Det Ny Teater 1994 - 2014

 

20 ÅR MED MUSICALS I HØJESTE GEAR


”Over for en forestilling som The Phantom of the Opera på Det Ny Teater har teaterkritikken kun
et at gøre: Overgive sig på nåde og unåde, kapitulere over for den pragt og den professionalisme
– dramatisk, musikalsk, scenografisk – hvormed Andrew Lloyd Webbers musical (…) er kommet
til Danmark (…).” Sådan skrev den legendariske og skarpe kritiker Jens Kistrup i Weekendavisen
d. 22. 9. 2000 om det, der siden skulle vise sig at blive den mest sete teaterforestilling i Danmark
nogen sinde.

Flagermusen - 1994

 

Dermed udtrykker citatet på mange måder det, som også i de efterfølgende år er blevet teatrets
adelsmærke: at ville præsentere danskerne for musicals på det højeste niveau i en internationalt
konkurrencedygtig udformning, og dermed sætte Danmark og København på det store musical-
verdenskort.

 

 

La Cage Aux Folles - 1996

 

I de tyve år der er forløbet, siden teatret i 1994 genåbnede smukt restaureret og moderniseret, er
forestilling efter forestilling fra musicalens mesterværkskanon løbet over scenen. The Phantom of
the Opera står som den absolutte topscorer, men mange af forestillingerne har rundet 100.000
solgte billetter, og som tilskuer har man altid kunnet været sikker på, at alle kræfter var lagt i at yde
værket respekt. Det betyder, at man på Det Ny Teater stædigt har holdt fast i, at musicals også er
teaterkunst på linje med alle andre sceniske genrer, kræver stor omhyggelighed og ikke mindst de
ressourcer, der skal til, for at det sceniske udtryk kan matche det, som man kan opleve i andre
dele af verden.

 

Den Glade Enke - 1997

 

Det Ny Teater i Danmark som musicalland

Man kan med en vis ret hævde, at Danmark var en sen starter når det angår den store musical.
Genren havde sin første storhedstid fra midten af 1940’erne og til ca. 1965, og i den periode var
vi i dette land stadig – på godt og ondt – knyttet til den store tradition for tysksproget operette.
Så de amerikanske forestillinger var ikke noget, der for alvor dominerede på de danske scener.
Derfor er det et markant nybrud, der sker, da Det Ny Teater under Niels-Bo Valbro (som stadig
sidder i direktørstolen) genåbner i 1994 med den eksplicitte målsætning at være et musicalteater
på højde med de bedste.

 

West Side Story - 1998

 

I de første år af 1990’erne var der på flere teatre stor opmærksomhed på musicals, men kun Det Ny
Teater har vedholdende præsenteret forestillinger af stadigt stigende kvalitet. Og været absolut førende
i den bevægelse, hvor musicals gik i Danmark fra at være noget, de etablerede scener (lidt af pligt)
blandede ind imellem det ”rigtige” teater, til at være den genre, der uden diskussion trak mest
publikum.

 

My Fair Lady - 1999

 

Et førende teater

Et tilbageblik på det repertoire, der har præget teatret siden genåbningen, er næsten en slags
greatest hits liste over musicalhistoriens absolutte topforestilinger. Såvel de der hører til i det,
der benævnes ”den nye bølge” og som har rock og pop som afsæt, som de der tilhører den
klassiske broadwaytradition, hvor swingende, jazz-inspireret musik er det bærende. En indika-
tor på ambitionsniveauet er, at af de sidste 15 års forestillinger har mere end halvdelen været
enten skandinaviens- eller danmarkspremierer.

 

Don Quixote - 1999

 

Det begyndte ganske vist med Flagermusen i 1994. Og selvom man sagtens kan forsvare at mene,
den forestilling minder særdeles meget om en musical, så var det jo altså en (oprindeligt tysksproget)
operette. Dog er historien bag valget af åbningsforestilling mere interessant. For Niels-Bo Valbro og
Bent Mejdings idé (de delte de første år direktionen) var at åbne med Andrew Lloyd Webbers Cats.
Men i 1994 lod det sig simpelthen ikke gøre at besætte de svære, kombinerede sang- og danseroller
i Danmark. Så det måtte vente til 2002, før de spændstige katte kunne boltre sig på Det Ny Teaters
scene.

 

Peter Pan - 2000

 

Sådan kan man næsten sige, at Det Ny Teater var foran udviklingen, og dels til glæde for et
dansk publikum har hentet kunstnere i udlandet, dels med tiden sikret, at den nye generation af
danske musicalperformere, der langsomt er opstået, kunne få engagement i den danske udgave
af de store, internationale forestillinger, som har sat normen i London og New York. Mange
af de der i dag tegner toppen af den danske musicalscene, har således fået deres debut på Det
Ny Teater. Dermed ligger den nuværende linje smukt i tråd med fortidens, der inkluderede, at
Poul Reumert fik sit store gennembrud i 1909 på Det Ny Teater – i operetten Dollarprinsessen!

 

The Phantom Of The Opera - 2000

 


Positionen som Danmarks førende musicalteater cementeredes allerede fra år 2000, hvor den
første danske udgave af The Phantom of the Opera fejrede uhørte publikumssucesser.
Med de efterfølgende genopsætninger – der ligeledes har været med knaldrøde lygter - har det
samlede antal publikummer, der har oplevet historien om den vansirede operakomponist
i skrivende stund rundet mere end 500.000 – en danmarksrekord det bliver svært at matche.

 

 

Cats - 2002

 

Repertoiret på Det Ny Teater har, trods de kolossale omkostninger det er forbundet med, holdt
sig vedholdende – og sikkert – til de store, imponerende og ressourcekrævende forestillinger. Det
er fristende at hævde, at det er ”de sikre” forestillinger, man har satset på. Men  sandheden er, at
sådan noget findes ikke i teatret verden. Det er utrolig mange faktorer, der skal spille sammen,
for at en forestilling får succes: den skal ramme sin tid, den skal have en rigtig høj kvalitet (publi-
kum er mere kræsne end nogensinde, og har ofte set forestillinger i London eller New York) og
endelig skal der medvirke sangere, som mange har et forhold til – eller som er så skrappe, at de
vinder publikum på stedet. Det er en særlig næse for at ramme dén kombination, der har været
årsagen til Det Ny Teaters stabile succesrate.

 

The Sound Of Music - 2004

 

Strategien på Det Ny Teater har været at veksle mellem familieforestillinger, hvor også mindre
børn (ned til 8-10 års alderen) kunne have glæde af at komme i teatret (Peter Pan 2000, Skønheden
og Udyret 2005, Mary Poppins 2010 eller Annie 2011), og så de bedste klassiske forestillinger fra
Broadway og London som La Cage aux Folles (1996), My Fair Lady (1999), The Sound of Music
(2004), Chicago (2007), The King and I (2008), Singin’ in the Rain (2012) eller Evita (2014).
Hertil kommer førsteopførelser i Skandinavien af nye værker som The Producers (2006), Wicked
(2011) og Love Never Dies (2013).

 

The Beauty and the Beast - 2005

 

Med de forestillinger har Det Ny Teater markeret sig som Danmarks førende musicalteater
igennem nu to årtier – og været en markant del af den udvikling mod bedste kvalitet og
standard, som er en realitet i teaterlandskabet.

 

The Producers - 2006

 

Det ustøttede teater

Alt i alt kan man hævde, at Det Ny Teaters rolle er svær at overvurdere, når det gælder fast-
holdelsen af et højt kvalitetsniveau for en genre, som traditionelt har været noget stedmoderligt
behandlet på de danske teatre. Og det er gennem tiden blevet belønnet med utallige 6-stjernede
anmeldelser, mange Reumert-priser og nomineringer til såvel forestillingerne som de medvirkende.

 

Chicago - 2007

 

Og det samler faktisk rigtig godt, hvad det er lykkedes Det Ny Teater at holde fast i gennem alle
20 år: at skabe forestillinger, der er sten- og stilsikkert udførte, med stor respekt for det oprin-
delige værk, men samtidig ofte i fornyende visuelle løsninger og ofte i originale, nyskrevne
oversættelser. Alt sammen med til at forstærke indtrykket af et topprofessionelt teater med et
klart mål og viljen til at nå det.

 

The King And I - 2008

 

Dermed har teatret også i mange år været det stabile referencepunkt for musicals i Danmark.
På Det Ny Teater er der i de forgangne 20 år produceret flere musicals end på noget andet teater
i landet i samme tidsrum, og der er anvendt klart flere ressourcer til den enkelte produktion end
på noget andet teater.

 

Les Misérables - 2009

 

Det betyder, at man på teatret også har kunnet beskæftige det største antal performere og
musikere inden for musicalgenren i Danmark i de forløbne år. Til glæde for det største publi-
kumsantal i et dansk teater.

 

Mary Poppins - 2010

 

Og dette er sket uden egentlig produktionsstøtte fra det offentlige, drevet frem af en ledelse, der
i øvrigt også har været den samme i de 20 år – og af en afgørende vilje til at sikre, at musicals på
højest mulige niveau er tilgængelige for et dansk publikum.

 

Wicked - 2011

 

Det giver mening at slutte med at vende tilbage til Jens Kistrup i Weekendavisen fra begyndelsen
af denne artikel. Han samlede måske hvad det i bund og grund er, der er årsagen til, at musicals
og dermed Det Ny Teater har fået den placering de har, når han konkluderer, at: ” … forklaringen
på, at musicalen har fået den succes, den har, er ikke bare at den holder teatret fast i fortiden
– det gør den ikke altid. Forklaringen er snarere, at den er mere teater – teater med udnyttelse
af alle teatrets muligheder – end nogen anden dramatisk genre.” Det Ny Teater har i de sidste
20 år bevist, at man her kan få alt, hvad teatret har at byde på.
                                                                                                                                                                      Af Michael Eigtved

 

Annie - 2011
Singin' In The Rain - 2012
Love Never Dies - 2013
Crazy For You - 2013
Evita - 2014
Beauty and the Beast - 2014