Tomas Ambt Kofod

Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater, hvor han har medvirket i talrige forestillinger. Har på Det Ny Teater spillet Fantomet i Love Never Dies og Raoul i The Phantom of the Opera. Derudover har han medvirket i Jekyll & Hyde The Musical, Skønheden og Udyret, Evita, Crazy For You, The King and I, Cats, Les Misérables, Annie og senest i Chicago i 2017. Han har også medvirket i Songs For A New World i Sceneriet under Det Ny Teater. Han har derudover bl.a. spillet Jesus Kristus i filmen The Testament i Utah, USA, og medvirket som Nick Piazza i Fame, som Chris i Miss Saigon på Odense Teater, samt medvirket i Jordens Søjler på Østre Gasværk i 2016.

 

Sibylle Glosted

Bachelor fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har afsluttet sin uddannelse fra Operahögskolan i Stockholm. Hun har i løbet af sine år på Operahögskolan opnået mange anerkendelser. Blev således tildelt Vadstena Akademiets stipendum og sang i den forbindelse titelrollen Mary i en nyskrevet opera Silverskeppet. Herudover vandt hun Kungliga Musikalske Akademiens Nationala Stipendium og Anders Wahl Stipendiet og fik en praktikplads på Kungliga Operaen i Stockholm i rollen som Barbarina i Mozarts Figaros Bryllup. Har foruden en lang række koncerter sunget rollen som Ofelia i Hamlet i Absentia og Zerlina i Malmø Operaens Don G. I juni 2017 modtog Sibylle ”Årets Reumert Talentpris” for sin rolle som Ofelia i Hamlet in Absentia.

Isabel Schwartzbach

Uddannet fra Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole 2010-13. Har på Det Ny Teater tidligere medvirket i Beauty and the Beast, The Sound of Music og senest i Jekyll & Hyde The Musical. Hun sang og spillede i foråret 2014 rollen som Cosette i Les Misérables på Aarhus Teater, og medvirkede i 2018 på Århus og Aalborg teater i Westside Side Story som Maria.

Christian Lund

Uddannet i 2008 fra Det Danske Musicalakademi. Har på Det Ny Teater senest medvirket i The Book of Mormon og tidligere i Les Misérables. Har på Fredericia Teater medvirket i Disneys Klokkeren Fra Notre Dame, Den Lille Havfrue samt High School Musical II og The Drowsy Chaperone m.f. Har desuden på andre teatre bl.a. medvirket i Dirty Dancing, Grease, Mamma Mia, My Fair Lady, Spamalot og Elf - The Musical, samt Chess in Concert og The Night of 1000 Stars i Royal Albert Hall. Lægger desuden stemme til bl.a. Prins Hans i Disneys Frost.

Carl Christian Rasmussen

Uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Det Kgl. Operaakademi. På Det Ny Teater har han medvirket i The Phantom of the Opera, Den Glade Enke, My Fair Lady, Skønheden og Udyret, The Sound of Music, Jekyll & Hyde The Musical og senest Annie Get Your Gun. Han har spillet og sunget en lang række forskellige roller inden for opera, operette, moderne musikdramatik, musical og skuespil spændende fra Mozart, Rossini, Wagner over Per Nørgård og Poul Ruders til Lloyd Webber på talrige teatre.

Louise Fribo

Uddannet fra The Bush Davies School, England 1986-89 og Det Kgl. Operaakademi 2000-03. Har på Det Ny Teater tidligere medvirket i rollen som Christine i Love Never Dies og Abbedissen i The Sound of Music. Derudover har hun medvirket i Andrew Lloyd Webbers one-woman musical Tell Me On A Sunday i Sceneriet under Det Ny Teater. Hun har medvirket i talrige operaer, musicals og koncerter, tv-serier og film samt indspillet plader i eget navn. Louise har på danske og internationale operascener sunget fx Blondchen og Olympia på Komische Oper Berlin, og været på verdensturné med John Malkovich og Wiener Akademie Orchestra og forestillingen The Infernal Comedy.

 

Rasmus Jupin

Uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2008. Har sunget i Vicenzo Bellinis Beatrice di Tenda, Belisario og Poliuto af Gaetano Donizetti med det danske Bel-Canto Society, og har sunget Mozarts Zauberflöte på Royal Danish Music Academy. Har herudover givet koncerter med bl.a. Odense og Aalborg Symfoniorkester og deltaget i Københavns Opera Festival.

 

Tuva Semmingsen

Uddannet fra det norske Musikkonservatorium og Det Kgl. Operaakademi. Debuterede i 1999 på Den Kgl. Danske Opera som Cherubino i Figaros Bryllup. Som en del af ensemblet ved Den Kgl. Danske Opera har hun desuden medvirket i bl.a. Julius Cæsar (Sesto), Askepot (Angelina) og Barberen i Sevilla (Rosina og Händels Partenope (Patrica Rosmira). Udenfor Danmark har hun sunget ved flere operakompagnier, bl.a. Opéra de Nancy, Grand Opéra de Reims, Glyndebourne Opera, Den Kgl. Svenske Opera og Den Norske Opera. Hun kan endvidere høres på soundtracket til Lars von Triers film Antichrist sammen med Bjarte Eike & Barokksolistene. De har også udgivet en plade sammen – London Calling – med bl.a. Händel-arier. Senest har hun bl.a. medvirket i Mozarts Requiem – koncert tour med Københavns Drengekor, Irene/Theodora ved Karlsruhe Händel Festival, Zerlina/Don Giovanni ved Den Ny Opera, og Ruggiero/Alcina ved både Den Kgl. Danske Opera samt Den Norske Opera.

Elisabeth Halling

Diplomeksamen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, afgangseksamen fra Det Kgl. Operaakademi og Guildhall School of Drama, London. Fik sin debut på Det Kgl. Teater som Cherubino i Figaros Bryllup og blev fast engageret ved teatret i 1992. Har haft roller som Rosina (Barberen i Sevilla), Flora (La Traviata), Emila (Otello), Linetta (Kærligheden til De Tre Appelsiner), Mercédès (Carmen), Kate Pinkerton (Madame Butterfly), Sara i Dommen, Dorabella (Cosi Fan Tutte), Zerlihna (Don Giovanni, Meg Page (Falstaff), 2. dame (Tryllefløjten), Dryade (Aradne på Naxos), Gianetta (Elskovsdrikken og Grimgerde (Valkyrien). Har endvidere givet mange koncerter med landsdelsorkestrene og været en hyppig gæst hos Danmarks Radio.

Martin Loft

Debuterede for over 20 år siden i Les Misérables på Østre Gasværk Teater. Siden har han spillet en lang række hoved- og biroller i danske musicals på Odense, Aarhus og Aalborg Teater. På Det Ny Teater har han medvirket i Jekyll & Hyde, The Sound of Music, Billy Elliot, Evita, Love Never Dies, Annie, Wicked, Les Misérables, Anything Goes og senest Annie Get Your Gun. Han spillede Jafar i Disneys Aladdin på Fredericia Teater. Ved siden af teaterarbejdet har Martin en koncertvirksomhed i duoen Granum/Loft sammen med guitaristen Martin Granum.

 

Jesper Paash

Uddannet fra Det Danske Musicalakademi i 2010. Har på Det Ny Teater tidligere spillet rollen som Custus i Crazy For You og medvirket i Evita, Love Never Dies, Jekyll & Hyde og senest Annie Get Your Gun. På Fredericia Teater har Jesper Paasch medvirket i Sound of Music, på Folketeatret i Skatteøen som Morgan og som Spats i Sugar. Han har derudover medvirket i Mamma Mia i Tivoli, i Evita på Musikteatret Holstebro og i Cyrano som Christian på Nørregade Teatret i Maribo. I 2018 deltager Jesper i det Europæiske Melodi Grand Prix med det danske bidrag.

Kim Hammelsvang

Uddannet fra Skuespillerskolen ved Odense Teater 2006. Debuterede som Jasja i Tjekhovs Kirsebærhaven på Odense Teater. Har på Det Ny Teater spillet Monsieur Reyer i The Phantom of the Opera og i Les Misérables først rollen som Grantaire og senere som kroværten Thénardier, som Robertson Ay i Mary Poppins, Boq i Wicked, Bert Healy i Annie, Rod i Singin’ In The Rain, Monsieur D’Arque i Skønheden og Udyret, Herr Zeller i The Sound Of Music, Spider i Jekyll & Hyde the Musical, Charlie Davenport i Annie Get Your Gun og senest som Missionspræsident i The Book of Mormon. Kim har endvidere bl.a. spillet Pilatus i Jesus Christ Superstar og Loke i Valhalla på Folketeatret, Sezuan i Skammerens Datter 1 og 2 på Østre Gasværk og haft roller på Det Danske Teater, Husets Teater, Fredericia Teater, Momentum samt i revyer og kabareter, herunder Kerteminderevyen som han har medvirket i hvert år siden 2010. 

Paul Frederiksen

Diplomuddannet sanger fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium 1993. Debuterede samme år som Manden i Kutavicius’ Birds and Stones på Uppercut Danseteater. Sang i koret på Flagermusen på Det Ny Teater. Siden 2000 fast tilknyttet Den Jyske Opera, dels som korist, dels i en lang række mindre roller, senest Antonio i Figaros Bryllup. Sang i 2007 Betjenten i Andy Papes Houdini den Store på Den Fynske Opera.

 

Kristoffer Appel

Uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonservatorium og LaGrange College, USA. Kristoffer er lyrisk tenor. Han har foruden en lang række koncerter som solist i Händels Messias og Bachs kantater sunget i en lang række operaer som Mozarts Così Fan Tutte som Ferrando, Carl Nielsens Maskarade, og Bellinis i Puritani.

John Martin Bengtsson

Begyndte sin musikalske rejse da han som 19 årig spillede Joseph i den første svenske produktion af Andrew Lloyd Webbers Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. På Det Ny Teater har han medvirket i Les Miserables som Enjolras og i Wicked som Fiyero. John Martin har medvirket i The Phantom of The Opera i både Stockholm og Göteborg samt haft flere store musicalroller i bl.a. HAIR, Evita, Kiss Me Kate, La Cage aux Folles, Cabaret og West Side Story.

 

Lauritz Jakob Thomsen

Begyndte sin sangkarriere i Københavns Drengekor. Lauritz fortsatte den musikalske uddannelse på MGK og sidenhen i 2012 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Han har deltaget i masterclasses med Susanna Eken, Kirsten Buhl Møller og Anne Margrethe Dahl, og har medvirket som solist ved oratorier og messer i Danmark og udland. Senest i G. Faures Requiem og som Adam i Skabelsen af J. Haydn. I 2010 havde Lauritz sin debut som operettesanger i Operetteforeningen Polyhymnias opførelse af Frk. Nitouche. 

Maria Hanke

Uddannet mezzosopran på konservatorierne i Haag, Amsterdam og København. Hun debuterede som 
solist fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2006. Hun har som operasolist spillet rollerne Xeras i 
Anders Brødsgårds RejseOperatoriumRejse på Den Anden Opera, Moderen i kollektivoperaen Han, Den,
Det på Takkelloftet, Virginia i en dramatisering af Argentos From the Diary of Viginia Woolf i
Dronningesalen, Troldkvinden i Dido og Aeneas på Valdemars Slot, Hélène i Massenets Une éducation manquée og Véronique i Bizets Le Docteur Miracle, begge på Den Rullende Opera, Carmen og 
Donna Elvira på Århus Kammeropera, samt medvirket i to produktioner for Elfenbenstaarnet, dels en 
dramatisering af Monteverdis 8. madrigalbog, dels Lars Johan Werles kammeropera Kvinnogräl.

Cecilia Lindwall

Uddannet fra The Norwegian State Music Academy og The State Academy of Opera i Oslo. Debuterede i La Boheme ved The Norwegian National Opera i 2000 og vandt året efter i Berlin den internationale konkurrence Kammeroper Schloss Rheinsberg. Herefter har hun arbejdet i Tyskland, Norge, Danmark og Sverige. Fra 2002-2007 var hun fast del af solist ensemblet ved Staatstheater Braunschweig. I 2016 sang hun Madame Butterfly med Sjællands Symfoniorkester, og i 2017 sang hun Tatjana i Tjajkovskijs Eugen Onegin med Sjællands Symfoniorkester. I 2018 sang hun rollen som Anne Nihal i den nye danske opera Den Rejsende på Den Kgl. Danske Opera.

Merete Laursen

Uddannet i musikvidenskab fra Aarhus Universitet 1998 og derefter som sanger ved Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun i maj 2004 afsluttede sin diplomeksamen. Har på Det Ny Teater medvirket i The Phantom of the Opera i 2008 og i Les Misérables i 2009. Haft solistoptrædener med diverse kor, orkestre og organister, mindre roller i Suor Angelica og den Fiffige Lille Ræv, og store roller i Massanets Don Quichotte og Brittons komiske opera Albert Herring. Hun har endvidere på Det Kgl. Teater medvirket i Madame Butterfly, Macbeth, Don Juan og senest Mahagony i 2017. Derudover har hun medvirket i Teater Hedelands opsætning af Carmen og Den Jyske Operas opsætning af Den Flyvende Hollænder og senest Elskovsdrikken i 2017.

 

Sandra Kassman

Uddannet fra Berklee College of Music i Boston, Umeå Musical Theatre Academy Sverige og i 2016 blev hun tildelt en cand.science i Musical Theatre Performance fra Royal Academy of Music i London. Har siden spillet den ledende rolle i Ophelia: Madness (in Blue) i Bristol samt debuterede på den danske scene som Lucinda i Into The Woods. Sandra arbejder desuden som voice-over-kunstner og har bl.a. lagt stemme til Lilo i den svenske version af Disneys Lilo og Stitch. Senest har hun sunget rollen som Claudia i Cockpit ved Lyceum Theatre i Edinburgh.

 

Anna Vaupel

Uddannet i London, The Advanced Performers Studio 2010. Har i London bl.a. medvirket i La Boheme, Den Glade Enke og Abba Mania. På Det Ny Teater har hun medvirket i Evita, The Sound Of Music, Jekyll & Hyde og Anything Goes og senest Chicago i 2017. På andre teatre: Den Lille Havfrue, Sugar, Chess, West Side Story og Mød Mig På Cassiopeia.

 

Frederikke Kampmann

Uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og fra Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien. Havde opera debut på Valdemar Slot i 2008 som Euridice i L'Orfeo. I april 2011 musical debut som Joanna i Sweeney Todd på Aarhus Teater. Frederikke har sunget Sopranpartiet i Mozarts Requiem med Aarhus Symfoniorkester, Carmina Burana med Sønderjyllands Symfoniorkester og været solist med Odense Symfoniorkester.

 

Sebastian Harris

Uddannet fra Danske Musicalakademi i 2015. Har på det Ny Teater medvirket som Tony Elliot i Billy Elliot og senest som Jesus i The Book of Mormon. Han har endvidere medvirket i Jesus Christ Superstar, Oliver og Peter Pan, alle for Herning Kongrescenter, og i 2011 havde han rollen som Marius i Musical Silkeborgs opsætning af Les Misérables. Har desuden medvirket i Nøddebo Præstegaard på Folketeatret, Miss Saigon på Nørregade Teatrets samt Klokkeren fra Notre Dame.

Patrick Egersborg

Uddannet fra Hochschule für Musik “Hanns Eisler” i Berlin og Operahøgskolen i Oslo. Har medvirket i flere operaer bl.a. CosÌ Fan Tutte, Carmen, Tosca og Orlando og Trouble in Tahiti. Har arbejdet ved flere operakompagnier herunder Grange Park Opera, Opera Holland Park, Opera Østfold, Den Norske Opera & Ballet, RingsakerOperaen og Oslo Operafestival. Har derudover været aktiv som solist ved flere koncerter og oratorier, og har spillet rollen som Boss i operaen Team Player udviklet af operakompagniet Operakollektivet, hvor han både synger, og er producent.

John Michael Wrensted Olsen

Læreruddannet med musik som linjefag i 2007. Har herefter modtaget privatundervisning i sang. Har senest medvirket i Into the Woods i Tivolis Glassal.  

Mia Karlsson

Uddannet på Musikhögskolan i Malmø i 1995 og på musicallinjen, Kulturama i Stockholm i 1999. Mia har på Det Ny Teater medvirket i The Phantom of the Opera som Christine Daaé i 2000, og har derudover sunget Søster Margaretta i The Sound of Music, Belle i Skønheden og Udyret og Tuptim i The King and I, en rolle hun også har spillet på Slagthuset i Malmø, samt Cosette i Les Misérables. De seneste år har Mia givet en række koncerter i ind og udland.

Sidsel Aja Eriksen

Uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium og har desuden studeret på Dutch National Opera Academy i Amsterdam. Hun har bl.a. sunget på Dutch National Opera i Amsterdam i to opsætninger, Ariodante af Händel og L’Ëtoile af Chabrier. Derudover har hun sunget rollen som Askepot i Viadot’s opera af samme navn, Marcellina i Figaros Bryllup af Mozart og Ruggiero i Händels Alcina. I 2017 medvirkede hun i Aarhus Sommeroperas uropførelse af Marthinsens opera Darwin.  

Nahia Gil Elizondo

Udannet fra Escuela de Danza Isabel Elizondo i Pamplona i 2009. Har i sit skoleforløb vundet forskellige priser i internationale dansekonkurrencer, og i en alder af 16 år fik hun en DADA-pris og stipendium til at deltage i den Engelske Nationalballetskole som hun blev færdiguddannet fra i 2012. Hun har bl.a. danset i The Phantom of the Opera i Paris, ved National Ballet of Ireland og senest Corp de ballet Arena di Verona.

Amelia Jackson

Uddannet i ‘Professional Dance & Performance’ ved Central School of Ballet i 2014. Har danset i en række opsætninger, herunder The Phantom of The Opera i Stockholm, Svanesøen i Royal Albert Hall i London og Nøddebo Præstegård i Danmark i 2015.

Victoria Paine

Uddannet i ‘Professional Dance & Performance’ ved Central School of Ballet i 2013 og tidligere engelsk finalist ved De Internationale Ballet Mesterskaber. Senest medvirket i The Phantom of The Opera i Stockholm.

Imogen-Lily Ash

Uddannet i ‘Professional Dance & Performance’ fra Central School of Ballet i 2018. Har i 2017-2018 danset ved Ballet Central turné i England i bl.a. Tornerose, Black Swan, Askepot og Valley of Shadows.

 

Corina Clark

Uddannet i ‘Professional Dance & Performance’ fra Central School of Ballet i 2018. Har bl.a. medvirket i Ballet Central England turné 2018, Ballet Central’s Nøddeknækkeren 2017 og Alice i Eventyrland 2017.

 

Cloe Dowell

Uddannet fra Ballet West med speciale i ‘Classical Dance & Dance Performance’. Har danset i en række opsætninger, herunder ved Stara Zagora State Ballet company, BBC The One Show, Tap Spectacular og The Snowman-West End og England turné.

Heidi Richards

Uddannet i ‘Professional Dance & Performance’ fra Central School of Ballet i 2018. Har i 2017-2018 danset ved Ballet Central turné i England i bl.a. Tornerose, Black Swan, Askepot og Valley of Shadows. Derudover har hun danset i rollen som Clara i Nøddeknækkeren ligeledes ved Ballet Central.

 

Jacob William Hughes

Uddannet ved Middlesex University i ‘Classical Dance Technique & Performance’ i 2013. Har bl.a. danset Askepot ved English National Ballet, The Joyce og Jacobs Pillow ved Sarasota Ballet.

Trevor Schoonraad

Uddannet ved English National Ballet School i London. Har danset i diverse musicals bl.a. Cats Jubilæumsturné 2006-2008, The Phantom of The Opera Verdensturné 2013-2016, The Phantom of The Opera i Stockholm 2016-2017 og senest Evita International turné. Har derudover danset ved Tivoli Ballet Teater, Cape Town City Ballet og English National Ballet.

The Phantom Of The Opera

MusikAndrew Lloyd Webber
SangteksterCharles Hart
Supplerende sangteksterRichard Stilgoe
ManuskriptRichard Stilgoe
-Andrew Lloyd Webber
Efter roman "Le Fantôme de l'Opéra" afGaston Leroux
IscenesættelseHarold Prince
ScenografiMaria Björnson
Koreografi og musical stagingGillian Lynnes
LysdesignAndrew Bridge
LyddesignMick Potter
OrkestreringDavid Cullen
-Andrew Lloyd Webber

The Phantom Of The Opera - Det Ny Teater

IscenesættelseArthur Masella
Assisterende instruktørRainer Fried
Musikalsk indstuderingKristen Blodgette
-Per Engström
KoreografiPatricia Merrin
LysdesignMichael Odam
OversættelseKaren Hoffmann
Resident directorMichael Lindvad
Resident koreografiHayley Franks Høier

Andrew Lloyd Webber

Andrew Lloyd Webber har komponeret musikken til: (teater) Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, Jesus Christ Superstar, By Jeeves, Evita, Variations og Tell Me On a Sunday, senere kombineret i forestillingen Song and Dance, Cats, Starlight Express, The Phantom of the Opera, Aspects of Love, Sunset Boulevard, Whistle Down the Wind, The Beautiful Game og The Woman in White; (film) Gumshoe, the Odessa File, samt musikken til den latinske requiem messe Requiem.

I 2004 producerede han en filmudgave af The Phantom of the Opera instrueret af Joel Schumacher, og i 2009 vil hans efterfølger til The Phantom of the Opera få urpremiere iscenesat af den prisbelønnede iscenesætter Jack O’Brien.

I 2006 førte han tilsyn med en nyopsætning af Evita i London, en særopsætning af The Phantom of the Opera i Las Vegas, og han blev den første til at benytte tv casting til musikteater med BBC’s tv-serie How Do You Solve A Problem Like Maria?, der søgte en Maria til The Sound of Music, og som blev et stort tv-hit. Han gentog succesen med Any Dream Will Do til titelrollen i Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, og i 2008 har han castet musical Oliver! for BBC.

Han har bl.a. vundet syv Tony-priser, tre Grammyer, fem Olivier-priser, en Golden Globe, en Oscar, to internationale Emmy’er, Praemium Imperiale, Richard Rodgers Award for Excellence in Musical Theatre og The Kennedy Center Honor. Han ejer syv teatre i London incl. Theatre Royal Drury Land og London Palladium. Han blev udnævnt til ridder i 1992 og i 1997 adlet for livstid.

Charles Hart

Charles Hart er født i London og uddannet i Maidenhead og Cambridge. Han har skrevet sangtekster til musicals (The Phantom of the Opera, Aspects of Love, the Kissing-Dance, The Dreaming), opera (The Vampyr, BBC 2), samt adskillige sange. Han har også skrevet både tekster og musik til tv (Watching og Split Ends, Granada TV) og til radioen (Love Songs, BBC Radio 2). Hans Two Studies for String Quartet blev opført af The Sacconi Quartet i 2005 i Purcell Room i London. Charles Harts fotografier har været benyttet på plakater og i teaterprogrammer, samt i publikationer lige fra Attitude til Daily Telegraph, og i 2003 deltog han sammen med to andre fotografer i en udstilling organiseret af UNICEF for at fejre FNs Konvention for Børns Rettigheder. 

Richard Stilgoe

I 1980’erne blev Richard Stilgoe involveret i at skrive tekst til Cats, Startlight Express og The Phantom of the Opera. Skoler opfører hans musicals Bodywork og Briliant the Dinosaur, og et nyt værk Exit Allan blev opført ved International Festival of Musicals i Cardiff i 2002. Han har siden 1998 præsenteret The Schools Proms.

Med alt dette er vokset et stigende ønske om at gøre musik mere tilgængelig for unge mennesker. I 1998 grundlagde Richard Orpheus Centre, der giver handicappede mulighed for at deltage i udøvende kunst. Studerende herfra optræder nu over hele landet, bl.a. i Royal Opera House, ved Notting Hill Carnival og Glastonbury Festival. Han har modtaget to Tony-nomineringer, tre Monte Carlo-priser, en Prix italia, en Honorary Doctorate og en OBE.

Harold Prince

Harold Prince har bl.a. iscenesat Cabaret, den originale Sweeney Todd, A Little Night Music, The Phantom of the Opera, She Loves Me, Company, Follies, Candide, Pacific Overtures, Evita, Parade og LoveMusik. Før han begyndte at iscenesætte, havde han bl.a. produceret The Pajama Game, Damn Yankees, West Side Story, Fiddler on the Roof, Fiorello! og A Funny Thing Happened on the Way to the Forum. Blandt teaterstykkerne han har iscenesat er Hollywood Arms, The Visit, The Great God Brown, End of the World, Play Memory og hans eget stykke Grandchild of Kings. Senest har han forberedt en ny version af Phantom (der netop nu opføres på Venetian Hotel i Las Vegas). Hans operaproduktioner er blevet opført på Lyric Opera of Chicago, Metropolitan Opera, San Francisco Opera, Houston Grand Opera, Dallas Opera, Vienna Staatsoper og Teatro Colon, Buenos Aires. Han har siddet i bestyrelsen for New York Public Library og været medlem af The National Council of the Arts of the NEA. Han har modtaget en National Medal of Arts og 21 Tony-priser. Han er æresmedlem af Kennedy Center siden 1994.

Maria Björnson (1949-2002)

Maria Björnson designede i udstrakt grad for teater, opera og ballet, og hun har modtaget talrige priser for sin scenografi og kostumer til The Phantom of the Opera, bl.a. to Tony-priser, to Outer Critics Circle Awards og to Drama Critics Awards, alle for Best Costume and Set. Ved sin død havde hun netop færdiggjort scenografi og kostumer til operaerne The Trojans (NY Met), The Little Prince (Houston Grand Opera) og scenografien til Il Trovatore (Paris Opera). Alle tre opsætninger blev iscenesat af Francesca Zambello i 2003. Maria Björnsons scenografiske arbejder for musikteater inkluderer The Phantom of the Opera på Broadway, London- og Broadway-produktionerne af Aspects of Love, og Follies (Shaftesbury Theatre). Hendes arbejde for teatret inkluderer bl.a. Hamlet, The Tempest, Camille, Measure for Measure, A Midsummer Night’s Dream og The Way of the World (RSC), The Cherry Orchard (Chichester Festival) og The Lonely Road (Old Vic). Blandt hendes operaproduktioner kan nævnes Donnerstag aus Licht (Royal Opera House Stockhausen), Der Rosenkavalier (Royal Opera House CG), Macbeth (La Scala), Carmen, Die Walküre og Toussaint l’Ouverture (English National Opera). The Queen of Spades (Nederlandse Opera), Katye Kabanova og Jenufa (Houston Opera). I 1983 vandt Maria Björnson sølvmedalje ved Prague biennale for The Janacek Cycle på Welsh National Opera.

Gillian Lynne

Gillian Lynne, CBE, var solist hos Sadler’s Wells Ballet, hovedstjernen på Palladium, optrådte med Errol Flynn på film og dansede med alle de store på fjernsynet. Hun var med til at introducere jazzballet i England, og hendes specielle stil – en fusion mellem klassisk og jazz – førte til det banebrydende arbejde på Cats. Dette blev anerkendt med indstiftelsen af en helt ny kategori Olivier Award, indstiftet specielt for hende som anerkendelse for Outstanding Achievement of the Year in a Musical. Gillian Lynnes mere end 50 Broadway- og West End forestillinger inkluderer (som iscenesætter) bl.a. Tonight at 8:30, Once Upon a Time, The Match Girls og Cabaret. For Royal Shakespeare Company A Midsummernight’s Dream, Comedy of Errors, The Way of the World, As You Like It, Once In a Lifetime og The Boyfriend. Hendes operaprodutioner inkluderer bl.a. Bluebeard, The Trojans, The Midsummer Marriage, The Flying Dutchman og Parsifal. Blandt hendes balletter er Breakaway, Lippizaner, The Brontës og Journey for Bolshoi Balletten. Hun har iscenesat adskillige Muppet-shows for TV, og blandt hendes 11 film er A Wonderful Life, Half a Sixpence, Man of La Mancha og Yentl. Blandt Gillians seneste produktioner er en galla i New York i 2006 for at fejre, at The Phantom of the Opera blev det show der har spillet længst på Broadway, samt Phantom – The Las Vegas Spectacular.

Andrew Bridge

Andrew Bridge har modtaget 3 Tony-priser for sit lysdesign: for Fosse (også Ovationsprisen, LA), for Sunset Boulevard (også Ovationsprisen, LA) og for The Phantom of theOpera (også Drama Desk og Outer Critics pris, NY, Dora Mavor-pris, Canad), og Los Angeles Critics pris). Hans West End credits inkluderer bl.a. musicals som Sunset Boulevard (også i USA og på turné, Canada, Australien, Tyskland), Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (også engelsk turné, USA og turné, Canada, Australien, Tyskland), Five Guys Named Moe (også USA, Australasien, Sydøstasien og engelsk turné), Aspects of Love (også Broadway, Drama Desk Award Nominering, Canada og Australien), Saturday Night Fever (London, Broadway, USA turné, Argentina og Spanien), Fosse (Broadway, USA turné, Europaturné), Time, Oliver! (Broadway, Australien). Andrew Bridge har været lysdesigner for koncertsangere som Julie Andrews, Shirley Bassey, Bing Crosby og Tommy Steele. Han designede endvidere Siegfried & Roys forestilling på Mirage Hotel i Las Vegas samt Buffalo Bill’s Wild West Show i Eurodisney i Paris. I London var Andrew Bridge i 12 år eneste lyskonsulent for designselskabet Imagination, hvor han brugte sit talent til internationale præsentationer, industrielt teater og arkitektprojekter. Han var ansvarlig for det imponerende projektørlys på Lloyd’s of Londons hovedkvarter, som indbragte ham en National Lighting Award.

Mick Potter

Mick Potter har designet lyden til et utal af verdensproduktioner, herunder bl.a: Saturday Night Fever (London, New York og turné) Bombay Dreams (London, New York), The Woman In White (London, New York) samt den største produktion nogensinde af The Phantom the Opera (Las Vegas). Derudover har han lyddesignet Andrew Lloyd Webbers produktion af Love Never Dies (London, Australien, Japan) og The Wizard of Oz (London, Toronto, USA turné). Endvidere Cameron Mackintoshs produktion af Miss Saigon (London, Tokyo og turné), Betty Blue Eyes (London) Les Misérables 25 års jubilæum, The Phantom of the Opera 25 års jubilæumsfest i Royal Albert Hall (London) og mange flere. Mick har derudover skabt alle nye lyddesigns til de nuværende London og New York-produktioner af The Phantom Of The Opera og Les Misérables, samt den nuværende London-produktion af Miss Saigon.

Han har bl.a. vundet en Olivier Award for Bedste lyddesign til London Produktion af The Woman In White i 2005, Parnelli Sound Designer of the Year-prisen i USA for The Phantom of the Opera i Las Vegas i 2006 og Green Room Award i Australien for bedste lyddesign for Love Never Dies i 2011.

David Cullen

David Cullen har orkestreret mange af Andrew Lloyd Webbers musicals herunder, Cats, Starlight Express, Song & Dance, The Phantom of the Opera, Aspects of Love, Sunset Boulevard, By Jeeves, Whistle Down the Wind og The Beautiful Game. Andre musicals han har orkestreret omfatter Abbacadabra, Jeeves, Shogun the Musical (in New York), Children of Eden, Edna – The Spectacle, Stepping Out and three London revivals – Can-Can, The Baker’s Wife og Carmen Jones.

Han har bl.a. vundet New York Drama Desk Award for hans orkestrering af The Phantom of the Opera og blev nomineret igen det efterfølgende år for dele af Love Never Dies.

Arthur Masella

Arthur Masella har iscenesat Harold Princes produktion af The Phantom of the Opera over hele verden. Han har også iscenesat musicals’ene Sweet Charity, Fiddler On the Roof, The Music Man, Yours Anne, Company, Man of la Mancha, Sweeney Todd, Candide, og har iscenesat operaerne Casanova, Cavalleria Rusticana, Of Mice and Men, I Pagliacci, La Cenerentola, La Boheme, Rappaccini’s Daughter, Amahl and the Night Visitors, Regina og The Sorcerer for operakompagnier over hele USA. Han fik sin tidlige uddannelse hos Harold Prince, medens han arbejdede sammen med ham på et dusin Broadway- og operaproduktioner inklusive Pacific Overtures, Sweeney Todd, Evita, Candide, Willy Stark og Merrily We Roll Along. Han har endvidere iscenesat et antal skuespil, bl.a. Resurrecting Levin, Custer’s Luck og Byrd’s Boy. Han er medstifter af The Graduate Musical Theatre Writing Program ved NYU Tisch School of the Arts, hvor han også har været associeret formand.

Rainer Fried

Rainer Fried har været involveret i Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera i Antwerpen, Mexico City, Madrid, Hamburg, Stuttgart, Cape Town, Pretoria, São Paulo, Shanghai, Seoul, Taipei, Hong Kong, Singapore og senest København, samtidig med at han fører tilsyn med den australske turné-produktion. Han har for nylig været med-iscenesætter af den australske opsætning af Billy Elliot The Musical i Sydney, og har som Artistic Director været ansvarlig for Cameron Mackintosh/Stellas opsætning af Miss Saigon i Stuttgart. Rainer har iscenesat talrige både musicals og teaterstykker, bl.a. The Wizard of Oz, Crimes of the Heart, Stella, Die Wende, Der Räuber Hotzenplotz og Little Women The Musical, som han iscenesatte i London. Rainer begyndte sin karriere i Tyskland som instruktørassistent ved Ulm Theater, Hamburg Drama Theater og Kiel Egnsteater.

Kristen Blodgette

Kristen Blodgette har været forbundet med The Phantom of the Opera på Broadway siden premieren i New York, som hun som assistent for David Caddick har været supervisor på, opsætningerne i San Francisco, Los Angeles, turneerne i USA, samt opsætningerne i Hamburg, Australien, Schweiz, Belgien, København, Stuttgart, Madrid, Mexico City og Buenos Aires.
Derudover rummer credit-listen Mary Poppins (Broadway), LoveMusik (Broadway), The Woman in White (Broadway), Chitty Chitty Bang Bang (Broadway), Cats (Broadway, turneer i USA, København), Sunset Boulevard (Broadway, Los Angeles, turné i USA), Bounce (Goodman Theatre, Kennedy Center), Jesus Christ Superstar (Broadway, Mexico), Carrie (Broadway), og turneer i USA med On Your Toes, Jerry’s Girls og Barnum.

Per Engström

Diplomeksamen fra Musikhögskolan i Stockholm i 1978 og orkester- og kordirigenteksamen i 1982. På Det Ny Teater har Per Engström dirigeret samtlige opførelser af The Phantom of the Opera, Cats, The Producers, Skønheden og Udyret, The King and I, Les Misérables, Mary Poppins, Wicked, Annie, Singin’ in the Rain, Love Never Dies, Crazy For You, Evita, Billy Elliot, The Sound of Music, Jekyll & Hyde, Anything Goes og senest Chicago. Han har været ansat ved Malmö Stadsteater, operaen i Göteborg samt Oscars Teatern i Stockholm, hvor han bl.a. dirigerede The Phantom of the Opera 1989-95. I Sverige har han derudover dirigeret Mozarts Tryllefløjten, Nicolais opera De Lystige Koner i Windsor og senest Some Like It Hot, Miss Saigon og Nine. Han har gæstedirigeret hos de fleste svenske symfoniorkestre og flere gange hos Odense Symfoniorkester.

Patricia Merrin

Patricia Merrin begyndte sin karriere som balletdanser. Som 18-årig var hun i to år hos Den Kgl. Ballet i København og tog derefter tilbage til London, hvor hun avancerede til solist og dansede mange forskellige hovedpartier. Derefter kom hun til The Scottish Ballet som solodanser og dansede de fleste af hovedpartierne i den klassiske ballet, bl.a. i Svanesøen, Giselle, Nøddeknækkeren og Tornerose. Så tog hun springet til musicals, og i musicalen On Your Toes var hun både danseinstruktør og understudy på hovedrollen. Patricia Merrin var med i originalbesætningen på London-opsætningen af The Phantom of the Opera som danserinde og dansekaptajn og blev derefter koreografassistent og siden assisterende resident director. Hun har genskabt Gillian Lynnes koreografi til The Phantom of the Opera over hele verden, i Europa, Asien, Sydafrika og senest Australien og New Zealand.

Michael Odam

Michael Odam begyndte sin karriere indenfor lysproduktioner i 1972 ved Yvonne Arnauld Theatre, Guildford. Har lavet lysproduktioner verden over, herunder live-arrangementer, regionale teatre, store internationale scener, koncertsale og meget andet. Michael har bl.a. lysdesignet Jesus Christ Superstar (UK turné) og Torvil and Dean i Wembley and Nottingham. I London har han lysdesignet Les Miserables, The Phantom of the Opera, Follies, Aspects of Love, Anything Goes samt Fame.

Karen Hoffmann

Karen Hoffmann har studeret musikvidenskab ved Aarhus Universitet og blev i 1967 ansat som operasufflør ved Det Kongelige Teater. Har for Det Ny Teater oversat The Phantom of the Opera, Peter Pan, My Fair Lady, The Sound of Music, Skønheden og Udyret, Singin’ in the Rain, Evita, Billy Elliot, Jekyll & Hyde og senest sangteksterne i Anything Goes. Har endvidere oversat adskillige operaer, deriblandt De lystige Koner i Windsor, La Traviata, Figaros Bryllup, Tryllefløjten, Barberen i Sevilla, Le Grand Macabre, Proces Kafka og operetten Smilets Land.

Michael Lindvad

Uddannet fra Privatteatrenes elevskole. Var i en årrække tilknyttet Teatret ved Sorte Hest som medstifter og leder. På Det Ny Teater var han Jamie i My Fair Lady og butleren Franz i The Sound of Music, og har derudover været resident director på The Producers, Beauty and the Beast, Chicago, Les Misérables, Mary Poppins, Singin’ In The Rain, mediscenesætter af Crazy For You, resident director på Billy Elliot, The Sound of Music, Jekyll & Hyde, hvor han også spillede Poole, Anything Goes, Annie Get Your Gun og senest The Book of Mormon. Har for egnsteatret i Maribo iscenesat flere musicals, senest The Sound of Music og Miss Saigon.

Hayley Franks Høier

Uddannet på Elmhurst Ballet School og English National Ballet School. Har for Det Ny Teater koreograferet Love Never Dies, Annie, The Sound of Music og senest Jekyll & Hyde. Har endvidere på Det Ny Teater virket som koreografassistent på The Phantom of the Opera, Cats, The Producers, Chicago, The King and I, Les Misérables, Mary Poppins, Wicked, Evita, Billy Elliot, Anything Goes, Chicago og senest The Book of Mormon. Har for Nørregade Teatret i Maribo koreograferet Les Misérables, La Cage Aux Folles, The Producers, Sommer i Tyrol, Sunset Boulevard og Cyrano.