P.L. Travers - Fra Bog til Scene

 

Historien om P.L. Travers og Mary Poppins

 

P.L. Travers blev født i Australien i 1899 som Helen Lyndon Goff. Hendes verden var en verden uden tv, uden radio, uden film eller internet, men hvor eventyr og historier fyldte meget i opvæksten.

Hun holdt især meget af brødrene Grimms eventyr og begyndte i en tidlig alder selv at skabe sine egne fantastiske historier. En aften da Helen var 10 år gammel, var hun barnepige for sine to yngre søskende. Der rasede en frygteligt tordenstorm udenfor, og de små var bange. For at trøste de mindre børn begyndte Helen at digte indviklede og magiske historier om en fortryllet hest, og børnene fik lov til at digte med på historien.

Selv om hun som ung teenager ønskede at blive skuespillerinde og danser, blev Helen snart klar over, at det at skrive tiltrak hende mere. Hun elskede at udtrykke sig ved at fortælle historier. Som ung skuespillerinde ændrede hun sit navn til Pamela Travers, og hun elskede at se det på tryk. I 1924 rejste hun til England, hjemlandet for digtere, skuespilforfattere og berømte historiefortællere. Her følte hun sig straks hjemme.

I 1926 havde Travers skrevet den første Mary Poppins fortælling ”Mary Poppins and the Match Man” om en ung Mary Poppins der møder Bert, Tændstikmanden til eftermiddagste i en af hans kridttegninger på fortovet. Hun byggede videre på den originale historie og skabte et univers omkring sin mystiske barnepige, der kombinerede magi og almindeligt liv.

Hvem er Mary Poppins? Travers’ biografi-forfatter Valerie Lawson har skrevet: ”Den originale Mary Poppins var slet ikke munter overhovedet. Hun var spids, uforskammet, almindelig og forfængelig. Det – og hendes mystik – var hendes charme.” ”Mary Poppins”, der blev udgivet i 1934, blev meget populær, og Travers begyndte at skrive en serie af bøger om familien som boede på Kirsebærvej nr. 17.

Gennem hele sin karriere er P.L. Travers ofte blevet spurgt, hvor ideen til Mary Poppins kom fra, men fuldkommen som den magiske barnepige hun har skabt, har hun aldrig givet nogen egentlig forklaring. Hun troede på mysterier, mytologi og folkeeventyr – hun troede på spørgsmål, ikke svar. For P.L. Travers var livet en uendelig søgen efter sandheden. Igennem hele sit liv udforskede Travers forbindelserne mellem livet og det at fortælle historier. I ”Mary Poppins Opens the Door” skriver hun for eksempel om en mystisk revne i virkelighedens struktur mellem Nytårsaften og Nytårsdag, hvor alle eventyrfigurerne kommer ud for at lege.

Da P.L. Travers på et tidspunkt blev spurgt af en amerikansk journalist, der var ved at skrive en bog om børnebøger, om sine ”generelle tanker om litteratur for børn, hendes hensigter og formål, og hvad der havde ledt hende til det område”, gjorde det hende helt perpleks. Hun havde ingen tanker, generelle eller specifikke, om litteratur for børn, og hun startede ikke op med hensigter eller formål. Det skete bare. Derudover fortalte hun journalisten, at hun slet ikke var sikker på at hun var inden for samme område som ham, om end børn over hele verden havde læst hendes historier. Hun var af den stærke overbevisning at hun ikke skrev for børn overhovedet, at den tanke overhovedet ikke var faldet hende ind. Intet af hvad hun havde skrevet før Mary Poppins havde haft noget som helst med børn at gøre, og hun var altid gået ud fra, at hun var kommet ud af samme kilde som den poesi, de myter og legender der havde optaget hende hele hendes skrivende liv.

P.L. Travers døde i 1996 i en alder af 96 år.

Jeg har aldrig skrevet for børn

af P.L. Travers

Uddrag af en artikel oprindelig trykt i
New York Times Magazine 2. juli 1978

For ikke så længe siden blev jeg spurgt af en amerikansk journalist, der var ved at skrive en bog om børnebøger, om mine ”generelle tanker om litteratur for børn, mine hensigter og formål, og hvad der havde ledt mig til det område”. Ærlig talt, det gjorde mig helt perpleks. Jeg havde ingen tanker, generelle eller specifikke, om litteratur for børn, og jeg startede ikke op med hensigter eller formål. Jeg kunne ikke sige, at noget jeg havde gjort overhovedet var planlagt eller udtænkt. Det skete bare. Derudover fortalte jeg ham, at jeg slet ikke var sikker på at jeg var inden for samme område som ham, om end børn over hele verden har været så venlige at læse hvad jeg skriver. Jeg sagde, at jeg var af den stærke overbevisning at jeg ikke skrev for børn overhovedet, at den tanke overhovedet ikke var faldet mig ind.

Intet af hvad jeg har skrevet før Mary Poppins har haft noget som helst med børn at gøre, og jeg er altid gået ud fra, hvis jeg endelig tænkte over det, at hun er kommet ud af samme kilde som den poesi, de myter og legender der har optaget mig hele mit skrivende liv.