Scener og sange

1. Akt    
Ouverture    
Shubert Alley ”Premiere i dag” Ensemblet
Shubert Alley

”Jeg var så stor engang"

Max og Ensemblet

Max Bialystocks
kontor
”Vi gør det” Max og Leo
Revisorkontor ”Tænk hvis jeg var en  producer” Leo
På taget ”I Bayerns gamle land” Franz
På taget ”Der Guten Tag Hop Klop" Franz, Max og Leo
Rogers lejlighed ”Gør det frækt” Roger
Max’ kontor ”Når du har det vis det” Ulla
De gamle damers
land
”Så så de Bialy” Max
     
2. Akt    
Max' kontor "Det blik" Leo, Max
Et teater ”Har De hørt det tyske band” Jason, Franz
Shubert Alley ”Premiere i dag” Ensemblet
Shubert Alley ”Man si’r aldrig held og lykke
til premier’n"
Carmen, Roger, Leo, Franx
Shubert Alley ”Forår for Hitler” Roger, Ulla og Ensemblet
Max' kontor "Hvordan ku' det ske?" Max og Leo
En celle ”Forrådt” Max
Retslokalet "Før ham" Leo, Max
Statsfængslet "Fængslet af dig" Max, Leo, Franz, Ulla, Roger
og Ensemblet
Shubert Teater "Farvel" Alle

 

 

Handlingen

1. AKT

Forår i New York, 1959. Scenen er Shubert Alley, uden for Shubert Teater, Broadways berømte succesteater. Men ikke i aften. Tæppet er netop gået ned for Max Bialystocks seneste fiasko, en musical- version af ”Hamlet” med titlen ”Funny Boy”.

Senere samme aften står Max nedbrudt, men uforknyt i Shubert Alley omgivet af et lurvet kor af nattevandrere fra Broadway. Vredt annoncerer han, at han engang var – og igen vil blive Kongen af Broadway.

Et par dage senere kommer en nørdet og genert revisor Leo Bloom til Max Bialystocks kontor for at revidere hans regnskaber. Leo nævner henkastet, at en producent rent faktisk kunne tjene mere på en fiasko end på en succes. ”Man skaffer en million dollars, sætter en hundrede tusind dollar fiasko op og beholder resten selv”. Max fanger straks ideen og bønfalder Leo om at gå sammen med ham i denne frække – om end lettere ulovlige plan.

Tilbage i revisionskontoret, hvor han tjener 50 dollars om ugen, glider Leo ind i en fantasiverden, hvor han er en berømt Broadway-producer omgivet af en sværm at pragtfulde korpiger.

Efter at have sagt sit job op skynder Leo sig tilbage til Max’s kontor. De starter en virksomhed sammen, Bialystock & Bloom, Teaterproducenter. Partnernes første forretningsopgave: at finde det dårligste stykke, der nogen sinde er skrevet. De finder det. En rædsel, en katastrofe, en garanteret nedlukning-efter-første-forestilling pragtforestilling: ”Forår for Hitler”, ”En munter affære med Adolf og Eva i Berchtesgaden”. Skrevet af en skør ny-nazistisk forfatter og dueopdrætter ved navn Franz Liebkind.

Vi møder nu Liebkind på taget af hans Greenwich Village lejlighed, mens han sammen med sine brevduer mindes de gode gamle dage i Bayern. Max og Leo viser sig nu på taget, og Franz er henrykt over, at de ønsker at producere hans stykke på Broadway. Han nægter dog at give sin tilladelse, medmindre de vil synge og danse Hitlers yndlings melodi ”Der Guten Tag Hop-Clop” sammen med ham. Max og Leo hopper og clopper og går til sidst med Franz’s underskrift på en Broadway-kontrakt.

Næste stop er et Upper East Side byhus tilhørende Broadways dårligste instruktør Roger de Bris og hans samlever og assistent Carmen Ghia. Roger vil overhovedet ikke have noget at gøre med ”Forår for Hitler” - ”2. Verdenskrig – alt for trist og alt for deprimerende” og bliver støttet af Carmen og hele hans produktionshold. Max og Leo overtaler dog til sidst Roger til at instruere ”Forår for Hitler”.

Tilbage på kontoret, triumferende, med Broadway-rettighederne til det dårligste stykke skrevet nogensinde og en underskrevet kontrakt med den dårligste instruktør, der nogensinde har eksisteret, får Max og Leo besøg af en superlækker svensk blondine ved navn Ulla. Hun vil gerne aflægge audition for dem, og det gør hun så over hele kontoret.

Næste punkt: pengene. Max går i gang med at skaffe to millioner dollars ved at forføre velhavende gamle damer.

 

2. AKT

2. akt begynder i Bialystock & Blooms kontor, nu fuldstændigt renoveret af Ulla i svensk moderne stil. Da Max efterlader Ulla og Leo alene, afslører de deres gensidige spirende kærlighed.

Auditions: Hvem skal spille den eftertragtede rolle som Adolf Hitler? Franz Liebkind overskygger alle andre med sin bragende Broadway gengivelse af det altid populære nummer ”Haben Sie Gehört Das Deutsche Band?” og får rollen som Hitler.

Endnu engang uden for Shubert Teater. Denne gang er det premiereaften på ”Forår for Hitler”. Leo begår en kæmpebrøler ved i al uskyldighed at ønske alle ”held og lykke”. Roger, Carmen og Franz forklarer ham forfærdet i sang at ”Man si’r ikke held og lykke til premier’n”. Alt imens Max, for at sikre en fiasko, sniger sig rundt og siger held og lykke til alle. Uheldigvis brækker Franz benet, og Roger indvilliger meget nervøst i at overtage rollen som Hitler.

På scenen i Shubert Teater leder Roger som Hitler hele ensemblet i en dynamisk hilsen til Det Tredje Rige (Forår for Hitler). Oh rædsel. Det er en succes. Anmelderne elsker ”Forår for Hitler”, kalder det ”et satirisk mesterstykke” ”et overraskende hit” og ”Årtiets bedste musical”. Lamslåede og forvirrede vakler Max og Leo tilbage til deres kontor, hvor de reciterer deres ulykke. Max bliver arresteret, og Leo flygter til Rio med Ulla og de to millioner dollars.

Alene i fængsel, mens han venter på sin retssag, bliver Max helt fortvivlet over at modtage et postkort fra Leo og Ulla, der glade fortæller ham, hvor godt de har det uden ham. Max kaster kortet til side og sprutter af raseri og rædsel.

En retssal. Max er blevet kendt skyldig og dommen skal afsiges, da Leo stormer ind, hjemvendt fra Rio, for at overgive sig og være ved Max’s side. Hvorfor kom han tilbage? Fordi i Rio – selv om han havde Ulla og to millioner dollars, alt hvad han nogensinde havde drømt om - gik det op for ham, hvad Max i virkeligheden betød for ham. Max og Leo er sammen igen og vil være det i et stykke tid endnu. De er blevet idømt fem års fængsel i Sing Sing.

Sing Sing. Max og Leo sætter deres sang- og danse-  fangeforestilling ”Prisoners of Love” op. Gode nyheder! Efter at have bragt ”glæde og latter ind i hvert hjerte på mordere, voldtægtsmænd og sex-galninge i Sing Sing” bliver de benådet af fængselsdirektøren. De er fri! Næste stop, Broadway!

Scenen på Shubert. Broadway-udgaven af Bialystock & Blooms ”Prisoner of Love" bliver gentaget i al sin glitrende pragt, med Roger de Bris og et kor af pige-fanger.

Til sidst: scenen er igen sat i Shubert Alley, medr Leo og Max helt på toppen som Broadways mest succesrige producenter. Endeligt lykkelige vandrer de ind i solnedgangen, medens tæppet går ned. Efter de sidste fremkaldelser leder Max og Leo hele ensemblet i et sidste farvel.